inkl. mva.
Den norske misjonæren Karl Ludvig Reichelt (1877-1952) dro til Kina med et brennende kall om å frelse buddhister. Han besøkte klostrene, lyttet til munkene og oppdaget et dypt åndelig slektskap. Møtet med buddhismen endret ham. Reichelt kom til et Kina i omveltning, med borgerkriger og revolusjoner. Han opplevde både gjestfrihet og brutal avvisning, og flere ganger måtte han flykte for livet fra fremmedfiendtlige opprørere. Likevel ble Kina hans andre hjemland og dialogen hans viktigste redskap. Hans åpenhet for «de andre» var banebrytende og kontroversiell. Han fikk en særegen posisjon mellom øst og vest og ble en sentral formidler av religion og kultur - begge veier. Reichelt kom fra et Norge som var preget av kirkestrid og uforsonlige brytninger mellom liberale og konservative. Arbeidet hans ble møtt med begeistring og motstand. I Norge ble han hardt angrepet i konservative miljøer, og måtte til slutt forlate Det Norske Misjonsselskap. Etter bruddet startet han Buddhistmisjonen som egen organisasjon, nå Areopagos. Forfatter Notto R. Thelle kjenner historien fra innsiden. Hans far var Reichelts nærmeste medarbeider fra arbeidet med kinesiske buddhister begynte i Nanjing i 1922, til Reichelts død. Som teolog, religionshistoriker og Østen-kjenner har Thelle den nødvendige kompetanse og distanse til å beskrive de mange spenningene i Reichelts liv. Hvordan kunne en pietistisk misjonær som reiste ut for å omvende, selv bli omvendt? Dette er fortellingen om hvordan det skjedde, og hva arven etter Reichelt består i.
Sesjonen din har nå utløpt. Vennligst klikk "OK" for å oppdatere siden og unngå tap av eventuelle ikke-lagrede data. Dersom du var logget inn, må du nå logge inn på nytt.